15 Jul

Fietsen in België; een leuke belevenis 

images (9)

Het is aanbevelenswaardig om op de fiets België te verkennen. België heeft veel te bieden. Je kunt langs de vlakke kust op je gemak genieten van de omgeving en in de zomer ook van het weer en de leuke steden. In het binnenland zijn veel glooiende gebieden te vinden waar je kunt vinden en in het oosten van het land kunnen echte sportievelingen hun hart ophalen in bijvoorbeeld de Ardennen, waar je echte bergen kunt beklimmen. België is dus een veelzijdig fietsland en voor fietsliefhebbers zeker een aanrader.

Fietsen in Wallonië
België is een populair fietsland. Vooral fietsen in de Ardennen is voor liefhebbers van de racefiets of de sportieve fiets een belevenis. Wallonië is zoals je ongetwijfeld weet het Franstalige deel van België. Hier heb je steden als Luik, Charleroi en Namen. Er is ook nog een klein Duitstalig deel in België, maar dit is een klein deel.

Op een actieve en sportieve manier Wallonië verkennen kan prima met de fiets. Dat hoeft niet per se een racefiets te zijn, want dat kan ook prima met een mountainbike. Met een groepje vrienden kun je hier heerlijke tochten maken. De natuur is hier namelijk beeldschoon. Vrijwel totaal niet te vergelijken met Vlaanderen, wat toch vooral erg druk is en ook vol is gebouwd. In Wallonië kun je echt tot rust komen in een bosrijk gebied, met leuke wegen die je leiden door allerlei dorpjes en langs fraaie historische kastelen. In de vele dropjes kun je tot rust komen onder het genut van een hapje en een drankje. Na deze pauze kun je de draad weer oppakken en het Waalse land verder verkennen. In één van de vele vakantiehuizen kun je vervolgens weer tot rust komen. Je kunt eventueel ook kamperen, maar om echt tot rust te kunnen komen is een vakantiehuis toch wel aan te raden. Voor relatief weinig geld kun je al een vakantiehuisje huren.

Wil je met de racefiets een aantal tochten maken door Wallonië? Een goede racefiets is natuurlijk wel aan te bevelen. Zorg er dus voor dat je fiets goed is onderhouden. Je kunt overigens ook deelnemen aan bekende wielertochten in deze buurt, zoals bijvoorbeeld de bekende klassieker LBL, ook wel bekent als Luik-Bastenaken-Luik. Deze wordt altijd in april verreden en hier kun je ook de toerversie van fietsen.

20 Mei

Fietsrijbewijs

Als automobilist haal je de fietsers zonder rijbewijs er vaak zo uit. Niet alleen omdat ze de verkeersregels niet goed lijken te weten, maar vooral ook omdat ze veel verkeerde inschattingen maken. Ze denken al snel dat je er makkelijk langs kunt, dat jij wel even voor ze stopt, dat ze er nog wel even voor kunnen en zo kan je er vast nog wel een paar noemen. Ook verwachten ze dat jij ze altijd ziet, dat iedereen een dode hoek heeft, wordt vergeten.

Basiskennis

Iedereen die deelneemt aan het verkeer, of dit nu met een fiets, een brommer, een auto of de benenwagen is , zou een portie basiskennis verkeersregels en transportmiddelen moeten hebben. Een echt rijbewijs met daarbij behorende hoge kosten, is wellicht wat overdreven. Thuis kan je veel zelf opzoeken zeker wat betreft de verkeersregels. Om wat meer inzicht te krijgen in de overige transportmiddelen, is goed observeren ook al heel goed. Ga gewoon eens langs een drukke weg staan en tel de secondes tot dat die auto waar je volgens jouw mening makkelijk nog even voorlangs had gekund. En? Had jij zo snel al aan de overkant geweest? Vraag eens of je in iemands auto mag zitten achter het stuur. Houd je handen aan het stuur en kijk eens om je heen, laat een ander rondom de wagen lopen, dan zie je wat een automobilist kan zien en wat niet.

Visa versa

Als automobilist is het ook niet verkeerd als je ook weet hoe het is om als fietser aan het verkeer deel te nemen. Als je er fysiek toe in staat bent, zou je het zo af en toe gewoon eens een stukje moeten gaan fietsen. Want dan merk je zelf ook weer hoe verleidelijk het is om nog even over te steken, of om je ergens tussen te proppen, om maar niet te hoeven stoppen.

Inleving

Als we ons allemaal een beetje in elkaar kunnen inleven en weten wat we van elkaar wel en niet kunnen verwachten komt dat de veiligheid alleen maar ten goede. Vraag jezelf regelmatig af of je nog genoeg kennis hebt, bij twijfel, neem actie.

23 Apr

De beste elektrische fiets!

Wat is de beste elektrische fiets? Dat is een vraag die veel mensen zichzelf stellen bij het aankopen van zo’n fiets. Niemand kan daar duidelijk antwoord op geven en daarom heeft de Consumentenbond dat uitgezocht! De Consumentenbond gaat 18 fietsen testen en let op bijvoorbeeld actieradius, uitrusting en gebruiksgemak.

Top drie aandachtspunten uit de test

  1. Accu: Los te halen of vastgemaakt in het frame?
  2. Ondersteuning: Fietsen met alleen een bewegingssensor scoren minder.
  3. Prijs: Een goede fiets hoeft niet duur te zijn.

Grondig en onafhankelijk getest

De Consumentenbond test 10 merken van fietsfabrikanten, waaronder Giant, Batavus en Gazelle. De elektrische fietsen worden ook getest op prijs, rijcomfort, opladen, gebruiksgemak, energieverbruik en actieradius. De elektrische ondersteuning blijkt niet altijd snel te kunnen werken.

Beste elektrische fiets voor jou!

De elektrische fiets geeft net dat extra zetje waardoor je gemakkelijker de heuvel op komt. Ook als je tegenwind hebt is het heel fijn om een beetje extra ondersteuning te hebben. Doet de elektrische fiets ook daadwerkelijk wat er van hem gevraagd wordt? Dat zoekt de Consumentenbond uit!

Onafhankelijke testresultaten van de elektrische fiets

Producten worden daadwerkelijk door de Consumentenbond getest om zeker te weten of je product in orde is of niet. Als je de Consumentenbond jouw fiets laat testen dan weet je zeker dat je een betrouwbaar advies krijgt. De Consumentenbond is een onafhankelijke organisatie die niet draait op winst en bestaat uit giften van leden.

Batavus Monaco E-go

Batavus Monaco E-goDeze fiets heeft de nieuwste motor van Bosch en ook de krachtsensor met ondersteuning. Deze ondersteuning voldoet aan alle omstandigheden, ook is de motor bijna niet hoorbaar. In de fiets is een klein schakelmotortje die het toerental gelijk houdt. De fietser kiest een traptempo en de motor zorgt ervoor dat het tempo gelijk blijft. Zelf schakelen hoeft ook nooit meer met deze fiets, dat
wordt nu allemaal geregeld door de fiets zelf.

28 Mrt

Keuzewijzer E-bike

e-bike

In het vorige artikel hebben we de elektrische mountainbikes behandeld. Dit zijn natuurlijk niet de enige elektrische fietsen die verkrijgbaar zijn. In dit artikel bespreken we zaken waar u op dient te letten bij de aanschaf van een elektrische fiets.

Tips bij aankoop van een elektrische fiets

Budget
E-bikes variëren in prijs tussen ongeveer 700 en 6000 euro. Prijs en kwaliteit staan natuurlijk met elkaar in verband. Voor een nieuw en kwalitatief goede E-bike kunt u het beste uitgaan van een prijs van rond de 1200 euro.

Motor
De locatie van de motor is van belang voor de prijs. Een E-bike met de motor in het voorwiel zal over het algemeen voordeliger zijn. Het makkelijkste is een motor in het midden rond te trapas. Op deze manier wordt het evenwicht niet gestoord, en zijn banden makkelijk te vervangen indien nodig. De motor op de achteras wordt qua voortstuwing over het algemeen als het meest prettige ervaren.

Batterij
Ook de plaatsing van de batterij heeft invloed op de kwaliteit en het gebruiksgemak van je E-bike. De batterij moet geplaatst zijn op een plek waar hij weinig tot geen invloed heeft op het evenwicht en de stuurcapaciteit niet belemmerd. Controleer de productiedatum van de accu in verband met veroudering.

Ondersteuning
Er zijn verschillen in soorten trapondersteuning. Bij de duurdere modellen is het bijvoorbeeld mogelijk om de intensiteit in te stellen. Kies een E-bike die past bij uw wensen en eisen. Test dit daarom altijd uit voor de aanschaf.

Frame
Net zoals bij het aanschaffen van een ‘gewone’ fiets is het van belang erop te letten of het frame de juiste afmetingen heeft en of de verdeling van het gewicht goed is.

Proefrit
Het is van belang om altijd een degelijke proefrit te maken op een nieuwe E-bike. De meeste fietshandelaars bieden deze mogelijkheid. Probeer een langere tijd uit te trekken voor het maken van je proefrit. Alleen op deze manier weet je zeker dat de E-bike voldoet aan al je wensen en eisen.
Meer informatie over E-bikes kunt u vinden in dit PDF-bestand van de Fietsersbond.

30 Jan

Top 5 elektrische mountainbikes

De elektrische mountainbike begint steeds meer te terrein te winnen in de wereld van de elektrische fietsen. Het is bijvoorbeeld handig als je een flinke klim wil maken, maar ook energie wil over houden aan het einde van de klim. Je hebt de keuze tussen twee motoren, in het achterwiel en een in de trapas. De meesten hebben een voorkeur voor een motor in de trapas, daarvoor staat ook deze top 5 op samengesteld.

  1. KTM Macina: Deze fiets heeft een sterk Bosch-systeem. Het frame en de aluminium remschijven van 180mm zorgen dat je ook snel weer tot stil stand kan komen. De fiets weegt 20,8 kilo. De fiets is begrensd op 25 km/h
  2. Specialized Turbo: Een robuust aluminium frame met SRAM XO 10 speed onderdelen die het frame af hebben gemonteerd. Een volledig lege accu is binnen twee en een half uur opgeladen. Deze fiets is overigens meer ontworpen voor de trails. Als je gaat mountainbiken moet je wel eerst even terreinbanden er op monteren! Als je remt, remt de motor ook gelijk af wat handig is. De fiets weegt ruim een en 21,5 kilo.
  3. Scott E-Aspect 910: Met de 400W motor kom je probleemloos elke heuvel op. De batterij is makkelijk eraf te halen. Je laad de accu op in zo’n twee en een half uur. Het gewicht is 20,5 kilo en de snelheid is begrensd op 25 km/h.
  4. Focus Jarifa Offroad 30G: De Duitse Focus is te krijgen met een 558W accu. De accu gaat lang mee, dus je kan lange en zware tochten met deze fiets afleggen. De fiets is heel wendbaar. De fiets is begrensd op 25 km/h en weegt 19,9 kilo.
  5. Merida Big Nine E-Lite 3000: Deze fiets heeft een motor van Bosch, is afgemonteerd met Shimano XT en FSA Metropolis ISIS onderdelen. Het frame is speciaal gebouwd voor gebruik van de elektrische motor. De fiets is begrensd op 25 km/h en weegt 19 kilo.